Fotografie: Lucie Kalousová

Harlem Shake, jak to vlastně bylo?

V poslední době hýbe internetem fenomén "Harlem Shake". Během několika dnů se z něj stal hit a stále narůstá počet jeho fanoušků. Vznikají nové a nové variace, ale co to vlastně je? A opravdu je tak spontánní, jak všichni tvrdí?

Třicetivteřinové video, ve kterém všichni tančí v těch nejbizarnějších kostýmech a tanečních kreacích na hudbu od doposud neznámého dýdžeje, to je Harlem Shake.

Objevil se v lednu roku 2013 jako videoklip na YouTube a začal se masivně šířit dál. Všichni chtěli dělat Harlem Shake.

Zaplavil Facebook, Twitter a další sociální sítě, dokonce i tištěná media o něm začala psát jako o „crazy dance“, který uchvátil internet.

Pomalu se začal objevovat i v našich krajích, proběhlo tu několik pokusů o Harlem Shake, většinou na univerzitách – jeden z nich i na Jihočeské univerzitě

V čem je Harlem Shake jiný?

Je jasné, že se tento fenomén již nyní řadí mezi takové hity jako je „Gangnam Style“ nebo „Single Ladies“, ale v čem se od nich liší?

Harlem Shake se sám o sobě tváří jako výtvor amatérů, nejedná se tedy o klasický profesionální klip. Taktéž jeho hlavní podstata spočívá více než ve sdělení myšlenky ve vytváření samotných kopií. Což jej velmi odlišuje od ostatních fenoménů internetu, kde je replikování až druhotný efekt popularity.

„Harlem Shake vidělo přes 700 milionů uživatelů“

I vy sami si můžete natočit doma Harlem Shake video a odeslat ho na web, čímž si také ukousnete kousek z popularity a sami ho pomůžete šířit. Jednoduché, že? :)

Zpět na začátek

Jako první Harlem Shake se dá označit klip „Smell my fingers“. Tvůrcem tohoto klipu je „George Miller“, americko-japonský student, který publikoval videa na YouTube už od roku 2008 a získal si velkou popularitu svým zvláštním smyslem pro humor.

Ve stejný čas taktéž skončila v Americe obrovská show – Super Bowl. Velká mediální studia přemýšlela, co budou dále dělat, a zaujal je tento nápad. Jako první ho přetvořilo Marker Studio, z části vlastněné korporací Time Warner Brows.

Hlavní motivací byl zisk

Studio Marker mělo s projektem ohromný úspěch, a protože YouTube platí velmi dobře za populární videa, i ostatní studia se rozhodla vytvořit svůj vlastní klon – College Humor, IAC, Vimeo…

Potom už to šlo ráz na ráz, další společnosti a fanoušci tvořili svá videa s vidinou výdělku anebo popularity. Tyto kopie znovu nahrávali na YouTube a šířili dál, a tak to šlo pořád dokola

A co bude dál?

Hlavní éra Harlem Shake již pomalu utichá, ale síla a rychlost, s jakou se rozšířil na internetu, je opravdu něco jedinečného.

Předvídat do budoucna, jak moc ovlivnil vnímání internetových fenoménů, je dosti těžké, ale lze se domnívat, že stejně jako nyní i v budoucnu se najdou lidé, kteří budou dělat takováto videa za vidinou zisku a peněz.

Patrně nepůjde o přesné klony Harlem Shaku, ale původní myšlenka jednoduchosti a snadného replikování bude zachována.

Zdroje
You didn’t make the Harlem Shake go viral—corporations did
Harlem Shake: Tracking a meme over a month
Smell my fingers
Harlem Shake na JČU
Autor: JU Magazín