Fotografie: Jana Kratochvílová, edit Markéta Machová

Tipy na učení z naší redakce

Jelikož nám všem skončil medvědí spánek, ale musíme se po hlavě vrhnout do učení, tak jsme posbírali v naší redakci několik tipů, jak se naučit na zkoušku – tak, jak to děláme my.

V učebnici angličtiny jsem se dočetla o Mozartově efektu. Cože to je? Člověk by si měl cca 10 minut před učením pustit nějaké skladby od Mozarta, protože to stimuluje funkci mozku. Ale můžete si pustit i hudbu, která vás baví. Takže rocker si pustí rock apod.

Nejdříve vám řeknu, jak se učím já. Potřebuji mít vlastní poznámky (minimálně podle sebe naformátované), kde si důležité body zvýrazním fixou. Při každém tématu měním barvu fixy, takže si při zkouškách vzpomenu, jaké písmo jsem zvolila na nadpis, jakou velikost, jakou barvou jsem si ho zvýraznila, a dokonce se mi občas vybaví i ten nadpis, co tam je napsáno! Musím vypnout veškerou techniku, která se dokáže připojit na internet a ty otravné sociální sítě. A možná divná věc, ale nedokážu se učit v nepořádku, takže nejdřív mému učení předchází velký úklid.

A jak to mají ostatní z redakce?

Lynxxi připomíná, že by se i během zkouškového měl okysličovat mozek, takže jít běhat ven, sportovat, chodit na procházky, protože fyzická pohoda = psychická pohoda.

Janča radí, abychom se učili průběžně. Číst si nahlas, přeříkávat si danou látku.

Podle Maky by se mělo před zkouškou relaxovat, aby následující výkon u zkoušky byl pozitivní. Stopnout prokrastinaci nebo prokrastinovat v rámci učících přestávek, protože člověk by se měl učit 20 minut a pak 5 minut odpočívat. Zapamatovávat si text a ne jen ho tupě číst. Dělá to tak, že si projde nadpisy, snaží se nahlas odříkat co nejvíce látky, na kterou si vzpomene. Vypisuje si na kus papíru pouze bodově hlavní pojmy z dané látky a ty postupně prochází a z patra se je snaží vysvětlit. Občas tvoří i myšlenkové mapy. Nejúčinnější je prý si sehnat otázky na zkoušku od spolužáků.

Klára má trochu netradiční styl učení. Dává přednost získávání poznatků od spolužáků a učí se noc před zkouškou, protože její teorie zní: „Když toho neumíte kvanta, nehrozí, že to zapomenete, lépe se vám pak s vašimi skromnými vědomostmi nakládá.“

Kristýna si nahrává do MP4 poznámky a pak je poslouchá. Nebo si poznámky přepisuje. Dokonce jednou dala poznámky místo slov písničky, kterou si pak zpívala. Nevýhoda je ta, že si pak musela přezpívat celou písničku, aby se dostala k té části, kterou zrovna potřebovala.

A co pomáhá při učení vám? Klidně nám své tipy a nápady pište do komentářů jak sem k článku, na FB nebo na naši e-mailovou adresu: redakce@jumagazin.cz

Autor: JU Magazín