Fotografie: Jana Kratochvilová

Jak žít levněji: Spolujízda

O tom, jak ušetřit za jízdné do školy, už byla řeč, ale co když nechcete opustit pohodlí klimatizovaného auta s měkkými sedačkami? I to má řešení - spolujízdu!

Už vás nebaví sedět dlouho v autobuse nebo ve vlaku? Nestíháte poslední spoj domů, protože škola vám končí pozdě? Ať jste odkudkoliv – z Třeboně nebo z Liberce, podívejte se, jestli náhodou některý ze spolužáků nejezdí autem.

Na sociální síti Facebook existují skupiny, které se přímo zabývají tzv. spolujízdou. Do těchto skupin píší lidé, kteří vlastní auta a jezdí ze svých domovů do Českých Budějovic, nebo lidé, kteří auta nemají a rádi by se svezli. Aby se jim tato cesta vyplatila, je nejlepší, aby řidiči zaplnili všechna místa ve svém plechovém miláčkovi. Kromě Facebooku se rozrostla i stránka s názvem Jízdomat, kterou naleznete na adrese /www.jizdomat.cz/.

Klady a zápory

Spolujízda je taková symbióza mezi řidiči a cestujícími. Obě tyto skupiny mají společný cíl – dostat se co nejpohodlněji domů nebo do školy.

Výhody pro řidiče
- snížení nákladů na dopravu
- nemusí jet sám

Výhody pro cestující
- rychlejší cesta domů
- dostanou se domů, i když poslední spoj už dávno odjel

Nevýhoda pro řidiče
- musí shánět lidi do auta
- občas se mu vyplatí pár hodin počkat na více lidí do auta, než aby byl doma dříve
- musí jet opatrněji kvůli zodpovědnosti za další životy a také proto, aby ho spolucestující nepomluvili u ostatních cestujících, protože pak by s ním nikdo nechtěl jezdit

Nevýhody pro cestující
- pokud je auto malé, pak mají v autě málo místa
- cena bývá stejná, nebo o něco málo vyšší než autobusem či vlakem

Osobní zkušenosti se spolujízdou

Měla jsem tu čest se svézt rovnou několika různými auty, a jelikož jsem opravdu fanda různých značek automobilů, tak se mi tato zkušenost velmi líbí. Svezla jsem se už pětkovým golfem, klokanem od Renaulta, jedničkovou oktávkou v kombíku, feldou, ve které jsem zjistila, že slečna řidička je sestra přítelovy sousedky, jedničkovou fabkou jak krátkou, tak i v kombíku, a nejčastěji jezdím Megano-scenicem, který vypadá jako Scenic, ale na zadku má nápis Megan. Je parádní dostat se díky nové dálnici D3 domů za hodinku, než se 3 hodiny kodrcat přes všechny vesničky autobusem. Platím o 15 Kč víc a nestěžuji si. Zatím jsem měla štěstí na řidiče, kteří si nepletli plyn s brzdou a věděli, jak se používá blinkr a stěrače.

Dokonce jsem si dvakrát vyzkoušela i činnost řidiče. Na někoho, kdo v autoškole nepotkal ani jedny semafory, jsem to po centru Českých Budějovic zvládla celkem slušně ba dokonce mé neoblíbené couvání se mi dařilo. Akorát při návratu domů se kouzlo vytratilo a já nacouvala hned do prvního auta, co mi stálo za zadkem. Raději zůstanu u role „pasažér“.

Pokud máte své zkušenosti s touto symbiózou, jak ze strany řidiče i cestujícího, můžete se o ně s námi podělit pomocí naší e-mailové adresy: redakce@jumagazin.cz předmět: SPOLUJÍZDA nebo zde v komentářích.

Odkazy na spolujízdy

Spolujízd je samozřejmě více, a proto určitě využijte facebookový vyhledávač.

ČB – Jihlava, ČB – Brno, ČB – Prachatice, ČB – Humpolec, Havlíčkův Brod, ČB – Vimperk, Brno – Ostrava – Praha – Plzeň – FM – ČB – HK – Olomouc – Břeclav

Autor: JU Magazín