logo

STUDENTSKÉ VAŘENÍ: Zeleninový koláč

Zelenina není zlo! Skutečně dovede být zdraví prospěšná – třeba i taková nepříliš oblíbená brokolice. A pokud máte problém ji do sebe dostat, tak vám pomůžeme v dalším receptu.

Foto: Markéta Machová

Zeleninové koláče se dělají na sto způsobů a já kombinací vícero druhů objevila jeden, který je velice vhodný i pro obyvatele kolejí, kde trouba za moc nestojí. Zvládnete ho rychle, zasytí a bude z něho jídla pomalu na dva dny.

Nářadí: větší pekáč, velká mísa, prkénko, nůž, pečící papír, škrabka nebo struhadlo
Ingredience: 1 větší pórek, 1 menší brokolice, smetana na vaření, 1–2 vejce, balení listového těsta, zhruba 200g sýru eidam
Doba přípravy: 20 minut + 30 minut pečení
Cena: asi 115 korun

Postup:

Sýr po vytažení z lednice hned nastrouhejte do mísy. Pokud nemáte struhadlo, stačí ho našrabat na plátky škrabkou, nebo nakrájet na tenké plátky nožem. S vychlazeným sýrem se lépe pracuje, takže neotálejte. Poté omyjte všechnu zeleninu. Pórek nakrájejte na kolečka, brokolici zhruba na kostičky (tvrdší části je dobré krájet na tenčí plátky, aby se lépe upekly). Poměr zeleniny můžete měnit, klidně použijte méně nebo více brokolice, přidat můžete i jarní cibulku.

Všechno smíchejte se sýrem, přilijte kelímek smetany na vaření a osolte. Opět řádně promíchejte a ochutnejte. Pokud je směs správně slaná, můžete na závěr přidat jedno nebo dvě vejce a opět promíchat. Směs se lépe spojí, zhutní a vy budete mít v žaludku více bílkovin (bez vajec by to ale šlo taky).

Teď už stačí vytáhnout plech nebo pekáč a rozložit na něj listové těsto. Nejlepší je kupovat si to už vyválené, které jen opatrně rozvinete. Papír, do kterého je zabalené, je pečicí, takže kupujete dva v jednom a už se o nic nemusíte starat. Na rozbalené těsto už jen rovnoměrně nakladete hotovou promíchanou směs a dáte do vyhřáté trouby. Pečeme jako klasické listové těsto na zhruba 220–250 stupňů, což na koleji znamená mít troubu na plno. Takhle se koláč bude péct 25–30 minut, poté stačí vyndat a nechat vychladnout.

Koláč se dá jíst studený i teplý, a studený je dokonce lepší. Takže si ho můžete nakrájet a vzít na cestu do vlaku nebo na přednášku k svačině. Z jednoho plechu pak budete mít minimálně dva obědy a svačinu, takže za tu cenu se to určitě vyplatí.

Něco faktů:

* Brokolice se považuje za jeden z hlavních druhů zdraví prospěšné zeleniny, co se týče prevence kardiovaskulárních chorob, ale i rakoviny. Z vám známých látek obsahuje například vitamíny C, E a K, zinek, selen i železo. Tepelně zpracovaná navíc uvolňuje více vitamínů a jiných látek, než čerstvá syrová.
* Brokolice i pórek obsahují velké množství antioxidantů – ty tlumí aktivitu kyslíkových radikálů, které mohou ve velkém množství vést ke stárnutí buněk (jsou to oxidanty a oxidace může být i nepříjemný degenerativní proces jako například vám známá koroze). Není tedy třeba kupovat drahé krémy z reklam, prostě jezte zeleninu.

Zdroje:
Bernhardt, S. & Schlich, E. (2006). Impact of different cooking methods on food quality: Retention of lipophilic vitamins in fresh and frozen vegetables. Journal of Food Engineering, 77 (2), 327–333.
Vasanthi, H. R., Mukherjee, S. & Das, D. K. (2009). Potential Health Benefits of Broccoli- A Chemico-Biological Overview. Mini Reviews in Medicinal Chemistry, 9 (6), 749–759.

Markéta Machová

Oblíbené články

comments powered by Disqus